8 | Technika i taktyka jazdy A, B | ODTJ – TORUŃ
ODTJ TORUŃ – Technika i taktyka jazdy_ A, B | 8 edycja
___
Lokalizacja:
Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy Motopark Toruń,
ul. Łukasiewicza 66 | 87-100 Toruń
___
PROGRAM SZKOLENIA
Proponowany plan szkolenia dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy w zakresie techniki i taktyki jazdy spełniający warunki zapisów znajdujących się w rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców w rozdziale 4 §22 pkt 2 ppkt 7: „w poz. 7 – technika i taktyka jazdy realizowane w ośrodku doskonalenia techniki jazdy, o którym mowa w art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy” (ODTJ stopnia wyższego). Program zajęć przewiduje 2 godziny teorii oraz 5 godzin zajęć praktycznych w ośrodku doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego.
System szkolenia:
1. Uczestnicy wykonują ćwiczenia i zadania w celu:
- zrozumienia rzeczywistych odruchów kierowców
- poznania granic możliwości kierowcy oraz samochodów
- wyrobienia odruchów obronnych w sytuacjach awaryjnych
- dokładnego zrozumienia działania systemów bezpieczeństwa
2. Uczestnicy będą prowokowani do:
- bieżącego komentarza
- wyciągania wspólnych wniosków
- korygowania zachowań wzajemnych
- analizy dotychczasowych przekonań
3. Tematyka i forma szkolenia :
Zajęcia teoretyczne (2h)
Teoretyczne aspekty techniki bezpiecznej jazdy:
- zachowanie się samochodu w zależności od jego charakterystyki (pojęcie nadsterowności, podsterowności)
- sposoby reagowania w niebezpiecznych sytuacjach
Teoria jazdy Defensywnej:
- zachowania ułatwiające rozpoznawanie i unikanie niebezpieczeństw
- prawidłowe wykorzystywanie systemów bezpieczeństwa biernego oraz czynnego, (takich jak np. ABS, ASR, ESP)
- Materiały video BRD
- Metodyczne uwarunkowania prawidłowej techniki prowadzenia pojazdu.
Trening praktyczny (5 h)
- Pozycja za kierownicą
- sposoby posługiwania się instrumentami sterowania pojazdem
- poprawna technika w oparciu o międzynarodowe ustalenia w zakresie bhp prowadzenia pojazdu (bezp czynne i bierne) oraz wyznaczniki ergonomii pracy kierowcy
- rodzaje skrętów kierownicą – chwyty awaryjne, manewrowe, szosowe
- problem martwego pola w praktyce, zapobieganie sytuacjom zagrożenia
- instruktaż w kierunku wdrożenia przez instruktorów nauki jazdy kilku prostych ćwiczeń do podstawowego szkolenia kandydata na kierowcę – w celu wyrabiania odruchów młodych kierowców i ułatwienia procesu dydaktycznego w trakcie kursu
- slalom jedynkowy jako optymalizacja toru przejazdu
- sprawne operowanie kierownicą
- rozpoznanie błędnych nawyków u uczestników
- pozycja i efektywność pracy za kierownicą
- Slalom dwójkowy na płycie poślizgowej
- pozycja i efektywność pracy za kierownicą
- reakcja na tendencje podsterowne i nadsterowne
- Poznanie zjawisk nadsterowności i podsterowności
- jazda po łuku poślizgowym
- poznanie granicy możliwości pojazdu i kierowcy
- zastosowanie technik minimalizujących działanie sił bocznych
- wykorzystanie systemów bezpieczeństwa czynnego m.in. ESP
- hamowanie awaryjne w łuku drogi w ekstremalnych warunkach
- prawidłowa technika
- porównanie drogi zatrzymania z różnych prędkości
- hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody (kurtyna wodna)
- próba opanowania pojazdu w torze jazdy
- Zajęcia z symulatorem dachowania oraz zderzeń
- pijany rower
- alkogogle.
Opcjonalnie:
- jazda defensywna
- audyt obserwacyjny i szkoleniowy
- jazda szosowa po torze
- obranie optymalnego toru jazdy
- minimalizowanie sił bocznych.
___
ODTJ TORUŃ – Technika i taktyka jazdy_ A, B – Toruń
7/7